2019. július 13.

 

1974 október 30.-án Kinsashára figyelt a világ:  Muhammad Ali és George Foreman csapott össze.
Ali (32 éves) mérlege 44-2 (31 k.o.), Foreman (25 éves) mérlege 40-0 (37 k.o.). A bukmékereknél 4-1 volt a fogadási arány Foreman javára.

A nyolcadik menet vége előtt 10 másodperccel Ali egy öt ütésből álló kombinációval, - amiből az utolsó kettő egy bal-jobb kombináció volt- kegyetlenül eltalálta Foreman állát. Az ütések légiesen könnyűnek tűntek, szinte mintha csak megsimogatná az ellenfelet, de hihetetlenül pontosan és nagy erővel csattantak Foreman állkapcsán.

Ali ezzel visszaszerezte a világbajnoki öveit (WBA/WBC).
(https://www.youtube.com/watch?v=55AasOJZzDE&t=3201s  (a kiütés az 52. percnél látható.)

 Ez az ütés kombináció természetesen nem a semmiből jött, mert a mérkőzés alatt 28-szor ütött hasonló bal-jobb kombinációt Foreman fejére. A meccs további érdekessége, hogy Ali az első menetben 12 db jobb egyenest vittbe. Ez egy nagyon kockázatos ütés, mert át kell érni a vállak közötti távolságot és közben nyitva marad a bokszoló egy bal horog számára. Foreman ellen 2 éve senki sem alkalmazta ezt az ütést. Alinak erről a tervéről legendás edzője Angelo Dundi sem tudott. Senki sem tudta, hogy ezt a taktikát fogja alkalmazni.

A fenti példával csak azt szerettem volna bemutatni, hogyha az erő megfelelő technikával találkozik, akkor elképesztő sportsikereket lehet elérni.

Vajon állóképességi sportágban is meg lehet figyelni e kettő képesség találkozásakor megjelenő fantasztikus teljesítményt?

 

Tesztemberünk nemzetközi Ironman versenyre készül.
A formája ellenőrzése végett jött hozzánk teljesítménydiagnosztikára.

A tesztet légzésfunkció vizsgálattal kezdtük (1.ábra):


Az elért kifújási volumen az elvártnak megfelelő volt: 5,33 liter.
A FEV1 érték 98%, ami az elvárható alsó határa. (4,1l)
Az MVV prediktív értéke 140 liter, amiből kerékpáron 127 litert, futáson 130 litert ért el.

 

A légzése mind két sportágban relatív kiegyenlített értéket mutat, de a légzésszám, amivel ezt elérte, már közel sem mutat ilyen jó képet.  A kerékpár AT pontjához 30, a futás AT pontjához 42 légvétel tartozott percenként. (2.ábra)
Látható, hogy a futáson magasabb légzésszámmal dolgozik.

Ez köszönhető annak, hogy futásnál (3 l) a légvételek mélysége nem éri el azt, amit kerékpáron (3,31l) tudott. (3.ábra)

 

A VO2max értékben nincs jelentős különbség: 46,9 kerékpáron, 47,6 futásnál. (4.ábra)
Az AT ponthoz tartozó VO2-ben már nagyobb különbség mutatkozik: 41,2 kerékpáron, 43,4 futásnál.

Jelentős különbség figyelhető meg a w/kg értékben: kerékpáron AT pont-nál 4,08 és max 4,47,  futásnál AT pont-nál 3,11 és max 3,64.
   

 

Energiafelhasználásban érdemi különbségről nem beszélhetünk. (5.ábra)
Mindkét sportágban rendelkezik jelentős zsír-anyagcserével, amit hosszan fenn tud tartani. A futáson egy markánsabb szénhidrát felhasználás látszik. Az aerob-anaerob átmenet kerékpáron elnyújtott, futásnál rövid.

 Látható, hogy idáig a fizikai paraméterekben nem látható túl nagy eltérés a két sportág között.

 Mégis a futás eredménye elmarad attól, amit a kerékpáros teljesítménye alapján elvárnánk. 

 

A két következő paraméter viszont már árulkodó jeleket hordoz magában.

PETCO2: (end-tidal carbon dioxide tension); PETO2: (end-tidal oxygen tension) - 6.ábra

Normál, ellenőrzött körülmények között a PETCO2 értéke megegyezik az artériás vér pCO2 értékével Hgmm-ben. Minden terhelés esetében a PETO2 változik a terhelés során: először általában csökken, majd a terhelés utolsó harmadában az intenzitással folyamatosan emelkedik.
A törésponthoz tartozó normál PETO2 értékek 100-115 Hgmm, a PETCO2 36-44 Hgmm között vannak.
Az egyes ventilációs küszöb értékeket, aerob és anaerob átmeneteket jól szemlélteti, pontosítja.

Az AT pontnál látható diffúziós kapacitás 99,7 és 108 Hgmm. Ez jelentős különbségnek számít.
Jelzi, hogy a periférián a futásnál egy megnövekedett ellenállás látható, amit csak egy magasabb nyomással tud a szervezet kompenzálni.

 

Az EQO2 megmutatja, hogy hány liter levegőre jut egy liter felvett oxigén: az AT pontnál 27 liter kerékpárnál és 33 liter futásnál. Jelentős növekedés figyelhető meg a futásnál.
  

 Jól látszik hogy az előírt wattokat szépen teljesíti. A lábfordulata a terhelés elején nagy szórást mutat, majd szépen rendeződik és egyenletesen tudja tartani, a terhelés végén sem esik szét a fordulat. Csípője nem billeg hajtás közben, felsőteste rezzenéstelen, de laza tartásban volt. (8.ábra)
Jó kerékpáros koordinációval rendelkezik. Mozgása ergonomikus volt. 

Ugyanez a futásról nem volt elmondható. A lépésszám a sebesség növekedésével ugyan nőtt, de nem tudott egyenletes lépéshosszokat tartani, túl nagy volt a szórás. Ezzel arányban a függőleges oszcilláció is nagyon változó volt: a talajérintési idő relatíve egyenletes volt, de a terhelés vége felé nagy sebességnél a bal láb irányába tolódott. (9.ábra)

A tesztalanyunk futó mozgása nincs a csúcson. Jelentős koordinációs problémák látszódnak.
Mozgásának  kivitelezése nem volt ergonomikus. A felső testének tartása görcsös volt. a karjait is mereven tartotta. Ezt az ergonómiailag rossz mozgást csak jelentős fizikai paraméter többlettel tudja kiszolgálni, ami eredményessége rovására megy.

 

Elgondolkodtató, hogy hiába futja szegény a mennyiségeket, tempó- és résztávos edzéseket, a teljesítménye nem fog javulni mindaddig, amíg a mozgás szerkezetében, a futómozgás kivitelezésében jelentős előre lépés nem lesz.

A fizikai képességek fejlesztése helyett a futómozgás kivitelezésének megtanulásával jelentősebb előrelépés érhető el nála mint a fizikai képességek fejlesztésével.

 

Erő vagy technika? A válaszunk, hogy a rossz technika jelentősen ronthatja a teljesítményt még akkor is, ha megfelelő erő állapotban van a versenyző.

De ha az erő és a megfelelő technika találkozik, akkor egy alacsonyabb maximális képességekkel rendelkező személy is jelentős sport sikereket tudhat elérni.

  

Ha nem tudod hol tartasz a felkészülésben, ne habozz, jelentkezz diagnosztikára hozzánk.


Bence 

Időpontot itt tudsz foglalni >>

 

(A kép nem a cikkben szereplő eseményen készült.)

Go to top