Oxigénpulzus (O2pulzus)

 

 

Hála a technika fejlődésének egyre többen edzenek pulzusmérő órával, de sokszor szembesülnek azzal a ténnyel, hogy túl magas vagy túl alacsony a pulzusuk sportolás közben!

Ilyenkor – nagyon helyesen – riadtan keresnek minket, hogy ez így biztos nincs rendben.

Általában a 220 mínusz életkor alapján számolják ki ez elérhető maximális pulzusszámot. Olyankor vetődik fel a gondolat, hogy baj lehet, amikor a kiszámolt maximális értékhez nagyon közel sportolnak vagy nagyon alacsony pulzus értékeket mutat az óra.

 

A pulzusszámot több tényező is befolyásolja. Az egyik meghatározó elem az úgynevezett oxigénpulzus (O2pulzus). Ez nem más, mint a szív bal kamrája által kilökött vér mennyisége (és ennek oxigén tartalma) a nagy vérkörbe!
Érdemes még azt is tudni, hogy a szív a terhelés hatására nem csak az ütései számának emelésével, hanem volumen növekedéssel is tud válaszolni.

 

A volumen és az ütésszám között összefüggés van! Itt a lényeg!

 

Nézzünk erre néhány példát, hogy jobban megértsük:
Az alábbiakban 3 felnőtt sportoló értékeit mutatjuk meg.

 

Az ELSŐ ESETNÉL láthatjuk, hogy egy magas pulzusszámhoz egy relatíve alacsony oxigénpulzus tartozik.

Maximális terhelésnél 13,8 ml ért el a kilökött oxigén mennyisége. Ez nem túl magas érték.

A terhelés gyaloglással kezdődött kicsit magasabb, mint 100- as pulzuson, az intenzitás emelkedésétől meredeken emelkedett a pulzus 140-es értékig, majd kezdett ellaposodni. A maximális érték 180 lett. Az egy percre számított O2 érték 2484 ml.

Itt a terhelés emelkedéséhez a szív a viszonylag kis mérete miatt kénytelen pulzusszám emelkedéssel válaszolni, mert a volumen növekedése nem kifejezett.

Ebben az esetben nem is nagyon számíthatunk arra, hogy az edzések hatására drasztikus pulzusszám csökkenést fog tudni elérni a sportoló.

 

 

A MÁSODIK PÉLDÁNKON egy magas oxigénpulzus és egy alacsony pulzusszám látható. A terhelés elnyújtott,  ami egy nem túl magas pulzusszámban végződik.

Ebben az esetben a terhelés növekedésére elsősorban az oxigénpulzus növekedéssel reagál a szervezet, és csak másodlagosan láthatjuk a pulzusszám növekedést. Mellékes az ábrán, hogy egy ilyen edzettségű egyénnél érdemi volumennövekedés csak a terhelés második felében következik be.

A maximális értékeknél a pulzusszám éppen csak eléri a 160-at, de volumenben 23 ml-t ér el, ami már kiváló érték! Az egy percre számított érték 3680 ml! (1196 ml több mint az első példánál.)

Az elért relatíve alacsony maximális pulzusszám ellenére a kilökött oxigén mennyisége jelentős!

Az alacsony pulzuson történő edzés indokolt, nem várható az edzés hatására bekövetkező jelentős pulzusszám emelkedés.

 

 

 

A HARMADIK PÉLDÁNKON egy olimpikon atléta értékei láthatóak.

Itt mind az oxigénpulzus, mind a maximális pulzusszám magas.
A számok tükrében : A maximális pulzusa 202, az oxigénpulzusa 26,1 ml. Az egy percre számított érték 5272 ml. 

1592 ml több a kilökött oxigén mennyisége mint a második példánál, és 2788 ml több mint az első példánál.

 

 

Nem véletlen, hogy ki tudott jutni az olimpiára.

 

Összességében azt látjuk a példákon, hogy a pulzusszám ismerete az oxigénpulzus ismerete nélkül nem elég információ az edzések intenzitásának, az edzés zóna kiosztásának megállapítására.

Az oxigénpulzus nem ismerete, jelentősen megnehezíti a terheléshez tartozó pulzusszám validálását!

Így rengeteg téves edzést és téves tézist tudunk magunknak produkálni.

Az oxigénpulzus légzésfunkciós terheléses diagnosztikával (spiroergometria) egyértelműen megállapítható,
és hozzáértő elemzést követően jelentős segítséget nyújt az edzéseid pontosításában.

 

Bízz a CardioControl szakmai tudásában, és gyere el hozzánk egy terheléses vizsgálatra!

Akciós méréseink még tartanak. Árainkról itt találsz információt >>
Időpontot sportdiagnosztikára vagy terheléses EKG vizsgálatra pedig a következő linken keresztül tudsz foglalni:
https://www.cardiocontrol.hu/idopont-foglalas/idopont-foglalas-sportdiagnosztikara

  

László Bence
sportdiagnosztikák szervezője és elemzője
orvosi diagnosztikák szervezője
edző - edzéstervezés

 

+36 20 576 3161
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

Go to top