Üdvözlünk a CardioControl-nál! 

Egészség nincs sport nélkül. Ez igaz minden emberre nemre korra és minden az egészséget negatívan befolyásoló tényezőtől függetlenül. Mozgás nélkül nincs élet, de a mozgás nem magától jön hanem ezért tevékenyen cselekedni kell.

Rendelőnk 10 évvel ezelőtt jött létre a szív és érrendszeri betegségek újszerű szűrővizsgálatát tartva szemelőt. A rendelőnk így vált központjává pl a GUCH betegek, szervátültetésre váró betegek és sport szempontjából rizikó faktorosok szűréséhez, vizsgálatához.

Rendelőnk egyik különlegessége, hogy a vizsgálati eredményeinket nem csak egészség szempontjából értékeljük, hanem sport szakmai szempontok alapján is. Nálunk nincs olyan, hogy valaki nem mozoghat! A mozgás biztonságos keretinek meghatározásával lehetősége nyílik bárkinek az élete minőségének a javításán.

Filozófiánk az egészség és a sport a mai világban elengedhetetlen testvérei egymásnak.

 

Amikor nem érted, miért nem megy a futás!

 

 

Triatlon versenyen, leszállva a kerékpárról elkezdődik a futás. A kezdeti mozgás és tempó egyre nehezebbé válik, nem akarnak telni a km-ek és nem érted, hogy mért van ez, hisz az edzéseken minden rendben volt, hasítottál mint „nyúl a vízen”!

Tesztemberünk egy féltávú verseny után keresett meg minket, mert a kerékpár után nem ment a futás úgy, ahogy szerette volna!

Egy kombinált lépcsőtesztes triatlonos mérést végeztünk rajta!

A teszt érdekes eredménnyel zárult, amit az alábbi indirekt kalorimetriai ábrán szemléltetek:

Nagyon szépen látható, hogy a kétféle sportág teljesen eltérő energetikai karakterisztikával rendelkezik nála!

Kerékpár:                                                                                                       

                                                   

                                                

          

Futás : 

                           

  

 

 

Látható, hogy a kerékpáron az AT pont 150-ös pulzusnál van a CHO „fogyasztás 743 kcal/h.

Futáson az AT ponthoz 169-es pulzus és 704 kcal/h CHO „fogyasztás” tartozik.

A magasabb pulzus ellenére alacsonyabb a CHO fogyasztás kcal/h értéke. Ez azonban becsapós, mert ha ezt g/h értékben adjuk meg, akkor a kerékpár CHO fogyasztása 138g/h, a futásé 135g/h!

Látható, hogy a különbség minimális!!

Ekkora mennyiségű CHO fogyasztás pótlása szinte lehetetlen verseny terhelés alatt!!

Az energetikai raktára kiürülése verseny közben elkerülhetetlen!!!!

Egy átlagos gél CHO tartalma 30g. Ebből 4 darabot kellett volna elfogyasztania óránként ahhoz, hogy az energetikai rendszerben a fizikai aktivitás hatására bekövetkező deficit miatt ne keletkezzen teljesítményromlás.

 

 Külön érdekesség, hogy a kerékpár AT pontjához csak 2,2-es laktát érték tartozott. Emberünk a savasodásnak még a közelében sem volt, de az energetikai rendszere már elszállt.
(ezért nem elégséges csak laktát diagnosztikát használni, mert könnyen félrevihet. De erről részletesebben egy következő cikkben írunk)

 

Az AT pontot a ventilációs küszöb is igazolja (Barna vonal)

 

         

 

Ez azt eredményezte, hogy képtelen volt a futást a tervezett szinten megvalósítani, és nem érte el azt az eredményt, amit szeretett volna.

A hiba a nem megfelelően beállított edzési intenzitásokban keresendő.

Túl intenzívek voltak az edzések, nem csinált megfelelő mennyiségű kombi edzést, ezért a versenyen képes volt túl tolni magát kerékpáron, és a futásra már nem maradt energiája.

Ezt vedd szó szerint „energiája”, vagyis a glikogén raktárai lemerültek a kerékpár végére, és mivel energetikai hiányba hajszolta magát, a szervezete kénytelen volt kompenzálni azzal, hogy a fizikai munkavégzés intenzitását csökkentette!

Emberünk a kerékpározás alatt csak CHO-ból nyerte az energiát, ami azt eredményezte, hogy a futást kiürült glikogén raktárakkal kezdte el, és az energia deficitet képtelen volt menet közben kiegyenlíteni, visszatölteni!

A megoldás az energetikai rendszert erősítő edzéseket kell végezni a megfelelő intenzitási zónában és a versenyen kicsit visszafogottabban kell menni kerékpáron, valamint a megfelelő frissítésre a bevitt CHO g/h mennyiségre oda kell figyelni!

 

Bence

 

Ne bízd a véletlenre a felkészülésed gyere hozzánk segítünk!

Go to top